Winterperikelen

We hebben een succesvolle zomer achter de rug met wisselende ervaringen. Bijna alles ging goed maar een vervelend technisch probleem legde de vaart plat. De flens van de tussenas brak af en ons bootje dreef daar hulpeloos op de plas. Dankzij snel ingrijpen van schipper Theo die met zijn opduwer te hulp kwam kon de Zeldenrust naar de haven terug.  De tijd drong wan er stond weer een groepsvaartocht op de agenda maar gelukkig staat Hans Geurts BV altijd voor ons klaar met vernuftige technische oplossingen.  Na een paar dagen zat alles weer in elkaar en de motor kon weer draaien.

Omdat we nog geen vaste ligplaats hadden hebben we de zomer door mogen brengen aan de steiger van de firma Bendi die actief is in jachtreparaties en winterberging met een goed team van technische mensen. Zij hebben ons eerder op weg geholpen toen we met de proefvaart voor het eerst te water gingen. Dank voor de gezellige tijd daar..

wintertent01Dan volgt de winterperiode.
Om een veilige en rustige plek te hebben waar we ook af en toe aan het pontje kunnen werken zijn we naar de overkant gevaren waar havenmeester Jan van de Driesen in Middelaar ons onder zijn hoede nam. In overleg konden we daar wat kleine technische werkzaamheden uitvoeren, er was elektra op de steiger om af en toe de accu’s te kunnen laden en schipper Geert woont daar om de hoek dus regelmatig toezicht was verzekerd.

De zeilmaker heeft voor ons van gebruikte reclamezeilen een mooie wintertent gemaakt om het kostbare eikenhout van de stuurhut te beschermen tegen de weersinvloeden. Het past uitstekend en aan de achterkant zit een rits zodat we de deur kunnen openmaken zonder het zeil te verwijderen. Erg handig.

polsonw01En dan beginnen we aan een leuk karweitje.  Omdat de steiger vooraan bij de kop precies op een mooie hoogte lag hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor aan de kop de autobandjes te vervangen door een echte kopfender. Een fender is een scheepvaart uitdrukking en is eigenlijk een soort stootkussen.  Bij aanleggen vangt die rubberfender de klap op en veert een beetje. Op de foto ziet u de schippers Geert en Wim die druk bezig zijn de bouten vast te zetten.

Dat was al langer onze wens maar dankzij hulp van de firma Polson rubber uit Alblasserdam konden we beschikken over een heel mooi stuk D rubber zoals in de scheepvaart veel gebruikt wordt.  Polson is een begrip in de beroepsscheepvaart en van heel groot tot klein, voor ieder doel aan boord  kunnen zij rubber materialen leveren.

polsonw03
De holle kern zorgt voor vering bij het aanleggen en de bevestiging hebben we gedaan met een stalen strip in de holle ruimte en zo met bouten vast aan het bootje.
Door deze ingreep hebben we geen autobandjes meer nodig, het ziet er netjes uit en doet geen geweld aan het monumentale uiterlijk. We zijn hier heel blij mee en we zien al uit naar het voorjaar.