Eindelijk voorjaar!

bilgepompHoewel de winter zacht was hebben we op het laatst toch een periode met stevige vorst gehad. De pomp moest even uit de bilge worden gehaald om stukvriezen te voorkomen maar we zijn er goed doorgekomen. De pomp zit helemaal onderin het bootje en staat in een zeef om verstopping te voorkomen. Een vlotter- schakelaar schakelt automatisch de pomp aan en uit naar gelang de waterstand in het bootje. Zo houden we de Zeldenrust boven water en hebben we droge voeten. Op de foto ziet u de rode pomp afgekoppeld en boven naast de motor gezet tot de vorst voorbij is.

Dan is het alweer snel 1 april, tijd om de winterligplaats te verlaten. In de tussentijd spelen er alweer nieuwe ontwikkelingen op de plas en we hebben na dvoorjaar01e nodige inleidende gesprekken toestemming om een voorlopige en eenvoudige ligplaats te maken vooruitlopend op definitieve plannen in de toeristische ontwikkelingen op de plas.
Maar eerst de grote voorjaarsschoonmaak! Wim en Geert halen de Zeldenrust op in Middelaar na afscheid te hebben genomen van havenmeester Jan. Altijd een plek om af en toe terug te komen en in het havenrestaurant is het gezellig vertoeven.
Aangekomen in de haven van Cuijk meren we af langs het werkponton van secretaris Frank waar we alle faciliteiten hebben om reparaties te doen en het bootje van top tot teen schoon te maken, klaar voor het nieuwe seizoen.

schoonmaak01

En dan gaat het grote werk beginnen. We gaan eerst de Zeldenrust laden met alle mogelijke gereedschappen en materialen voor de bouw van een eenvoudige maar wel sterke steiger. Al vroeg in de ochtend staan de vrijwilligers klaar om de handen uit de mouwen te steken. Inmiddels is de plek waar we gaan bouwen al geïnspecteerd en de waterdiepte gemeten, obstakels worden geruimd en het pontje legt aan de oever aan.

bouw01Op de foto van links naar rechts, Jaap, Wim, Hans en Geert. Geert krijgt geen nat pak want die heeft al een echt waadpak aan en kan diep het water in. Jaap is net bezig om een speciaal pak aan te trekken waarmee je bijna kopje onder kunt zonder nat te worden. Prachtig materiaal om mee te werken in het water.

bouw02

Dan gaan de palen de grond in en de dwarsbalken worden met bouten gemonteerd. Moet wel een beetje sterk zijn en tegen een stootje kunnen maar de loopbrug die we aan de palen vastmaken moet de klappen op kunnen vangen. Hier staan de mannen half in het water om de zaak in elkaar te schroeven.

En dan een heel erg mooi Hollands plaatje in het voorjaar met mooie luchten. Hier gaat met enig hamergeweld de stalen zij-paal de grond in om extra steun te geven bij het aanleggen. Het valt echt niet mee om zo’n zwaar ding diep genoeg de harde bodem in te rammen al gebruiken we een hamer van liefst 4 kilo. Dikke armen krijg je  er van. Ik denk dat Jaap straks een extra boterham nodig heeft….

bouw03

bouw04Als de palen staan en de aanleg in orde wordt bevonden gaat de stalen loopbrug vastgeschroefd worden. De looproosters gaan er op, worden vastgezet en Wim is hier bezig om de reling aan de loopbrug te bevestigen. Mooi systeem is dat zo’n loopbrug, kan zo weer afgebroken en verplaatst worden. Helemaal rechts achter op de foto drijft de rode ankerboei want we liggen altijd op een achteranker om weer of geen weer de Zeldenrust veilig op zijn plek te houden.

Na opruimen van alle gereedschappen rijden we even verderop naar het dorp Beers waar we bij het “Wapen van Beers” een stevige lunch bestellen om de verloren calorieën weer aan te vullen. Wat zullen we morgen spierpijn hebben van dat gehamer! Trots zijn we wel. In een korte tijd met elkaar samengewerkt en iets moois bereikt. Van hier uit kunnen we komend seizoen mooie vaartochten maken op de plassen waar we de mensen natuur, recreatie en zelfs moderne woningbouw kunnen laten zien op de Heeswijkse wooneilanden. De plassen kunnen voor elk wat wils bieden en we zien er naar uit om in overleg met de gemeente een mooi vaarplan op te stellen.

bouw05Dank aan onze vrijwilligers voor hun tomeloze inzet voor ons mooie project.

foto’s  F Jansen