Reparatie stuurwerk

Was een leuke belevenis die tocht naar Oss maar het was de schippers al opgevallen dat het stuurwiel een halve slag doorslipte. Bij thuiskomst heeft machinist Wim eens bekeken wat er aan de hand was en prompt het hele stuurwerkje gedemonteerd.  Daarna alles eens grondig onderzocht en het bleek dat de spie in het stuurwerk geen goede passing had met het stuurwiel. De spie zat niet goed en slipte in zijn sponning.

Dan is er natuurlijk maar één oplossing, alles meenemen naar onze sponsor Hans Geurts constructiebedrijf van “Techniek met Visie”.  Hans heeft ons al vaker op kritieke momenten uit de nood geholpen en binnen een paar dagen lag alles al gerepareerd op ons te wachten.

Er moest wat draaiwerk worden gedaan zodat alles nu wel goed paste en de spie op zijn plek in het stuurwiel lag.  Hij heeft nog wat extra afgedraaid zodat we later altijd nog wat kunnen bijstellen. Bravo, knap werk. Wim heeft vervolgens alles weer gemonteerd en de stuurketting afgesteld zodat we weer veilig kunnen varen.

Net in die tijd waren we bezig met schilderwerk aan de motorkap en het stuurhuis dus tussendoor nam Frank de kans waar om het stuurwiel een grote beurt te geven. Alle oude en verweerde laklagen afgeschrapt, koper gepoetst en daarna een nieuwe laag Benar olie er overheen. Dat ziet er weer uit als een plaatje.

Dat stuurwiel is nog het oorspronkelijke wat nog van de familie  Mulders komt.  Zoon Jaap had dat jaren thuis aan de muur hangen en heeft het vervolgens overgedragen aan de Zeldenrust waar hij nu al jaren zelf een van de zeer gewaardeerde schippers is.

Een varend monument heeft goede zorg nodig en dat gaat het beste door het bootje ook te gebruiken.  Niet voor niets heet het in dat wereldje ‘behoud door gebruik” want verstoffen in een museum is daarvoor niet de beste plek.