Steiger verlengen

Nu we toch met onderhoud bezig zijn in deze crisistijd pakken we tegelijk meteen de steiger in St Agatha aan. Die heeft veel geleden van het hoge water en door het wegspoelen van de oever is het nu zo ondiep dat er slechts een badeendje kan varen.

Nu hadden we de vergunningen al bijna een jaar op zak en nu de omstandigheden gunstig zijn en er mankracht is gaan we aan de slag.

Op de foto hiernaast is duidelijk te zien dat de rivier wispelturig is, zomers te droog en s winters te nat. De nieuwe palen voor de uitbreiding staan al geduldig te wachten dus nu het water weer gezakt is gaan de handen uit de mouwen.

Eerst al het benodigde  hardhout op maat gezaagd en dan puzzelen we alles in elkaar. Hier is vrijwilliger Hans bezig met passen en meten om de vloer van de steiger netjes in elkaar te krijgen.

Alles zit met sterke bouten vast dus het moet lang meegaan zonder veel onderhoud.

En dan is daar dan eindelijk het moment dat we even rustig achterover leunen en genieten van ons werk. Dit ziet er keurig uit en in gedachten zien we de Zeldenrust al met zijn kop tegen de steiger liggen.

Maar we zijn er helaas nog niet. Door het hoge water is er veel slib en stenen weggespoeld en we moeten de aanlegplaats nu eerst weer op diepte gaan brengen. Dat doen we op onze vertrouwde manier en spoelen met het schroefwater van de Zeldenrust en tegelijk de bodem aanharkend het zand weg zodat we weer een kuiltje krijgen waarin we kunnen drijven.

We hebben nog de tijd en wat werkzaamheden betreft liggen we goed op schema.

foto’s  F Jansen