Kerkenpad-Zeldenrust 2018

Aankondiging:

We gaan weer varen ter ondersteuning van dit jaarlijks evenement wat plaats gaat  vinden in het Hemelvaartweekend van 10, 11, 12, 13 mei.
Er wordt alle dagen gevaren van 11.00 tot 17.00 uur.

Deelnemen aan dit evenement kost € 2,50 per persoon, De route is ongeveer 20 km.  In de tocht inbegrepen is de overzet over de rivier met de Zeldenrust. Voor wandelaars is er ook een kortere route van ongeveer 12 km. Starten kan op ieder moment. Langs de route zijn allerlei activiteiten te bezoeken en locaties te bezichtigen..

Het kaartje voor de route kan tijdens die dagen gekocht worden aan de Maas in Sint Agatha, of bij de familie Bus, Huissestraat  5, in Middelaar, waar de aanlegplaats voor de Zeldenrust is. Daar is ook een terras, waar gepauzeerd kan worden met een drankje en een hapje.

Wij wensen u alvast prettige dagen en goed weer.

zeldernust-kerkenpadOnze steiger aan de Veerstraat in St Agatha

 

 

Eindelijk voorjaar!

bilgepompHoewel de winter zacht was hebben we op het laatst toch een periode met stevige vorst gehad. De pomp moest even uit de bilge worden gehaald om stukvriezen te voorkomen maar we zijn er goed doorgekomen. De pomp zit helemaal onderin het bootje en staat in een zeef om verstopping te voorkomen. Een vlotter- schakelaar schakelt automatisch de pomp aan en uit naar gelang de waterstand in het bootje. Zo houden we de Zeldenrust boven water en hebben we droge voeten. Op de foto ziet u de rode pomp afgekoppeld en boven naast de motor gezet tot de vorst voorbij is.

 

Dan is het alweer snel 1 april, tijd om de winterligplaats te verlaten. In de tussentijd spelen er alweer nieuwe ontwikkelingen op de plas en we hebben na dvoorjaar01e nodige inleidende gesprekken toestemming om een voorlopige en eenvoudige ligplaats te maken vooruitlopend op definitieve plannen in de toeristische ontwikkelingen op de plas.
Maar eerst de grote voorjaarsschoonmaak! Wim en Geert halen de Zeldenrust op in Middelaar na afscheid te hebben genomen van havenmeester Jan. Altijd een plek om af en toe terug te komen en in het havenrestaurant is het gezellig vertoeven.
Aangekomen in de haven van Cuijk meren we af langs het werkponton van secretaris Frank waar we alle faciliteiten hebben om reparaties te doen en het bootje van top tot teen schoon te maken, klaar voor het nieuwe seizoen.

schoonmaak01

En dan gaat het grote werk beginnen. We gaan eerst de Zeldenrust laden met alle mogelijke gereedschappen en materialen voor de bouw van een eenvoudige maar wel sterke steiger. Al vroeg in de ochtend staan de vrijwilligers klaar om de handen uit de mouwen te steken. Inmiddels is de plek waar we gaan bouwen al geïnspecteerd en de waterdiepte gemeten, obstakels worden geruimd en het pontje legt aan de oever aan.

bouw01Op de foto van links naar rechts, Jaap, Wim, Hans en Geert. Geert krijgt geen nat pak want die heeft al een echt waadpak aan en kan diep het water in. Jaap is net bezig om een speciaal pak aan te trekken waarmee je bijna kopje onder kunt zonder nat te worden. Prachtig materiaal om mee te werken in het water.

bouw02

 

Dan gaan de palen de grond in en de dwarsbalken worden met bouten gemonteerd. Moet wel een beetje sterk zijn en tegen een stootje kunnen maar de loopbrug die we aan de palen vastmaken moet de klappen op kunnen vangen. Hier staan de mannen half in het water om de zaak in elkaar te schroeven.

 

 

 

En dan een heel erg mooi Hollands plaatje in het voorjaar met mooie luchten. Hier gaat met enig hamergeweld de stalen zij-paal de grond in om extra steun te geven bij het aanleggen. Het valt echt niet mee om zo’n zwaar ding diep genoeg de harde bodem in te rammen al gebruiken we een hamer van liefst 4 kilo. Dikke armen krijg je  er van. Ik denk dat Jaap straks een extra boterham nodig heeft….

bouw03

bouw04Als de palen staan en de aanleg in orde wordt bevonden gaat de stalen loopbrug vastgeschroefd worden. De looproosters gaan er op, worden vastgezet en Wim is hier bezig om de reling aan de loopbrug te bevestigen. Mooi systeem is dat zo’n loopbrug, kan zo weer afgebroken en verplaatst worden. Helemaal rechts achter op de foto drijft de rode ankerboei want we liggen altijd op een achteranker om weer of geen weer de Zeldenrust veilig op zijn plek te houden.

 

Na opruimen van alle gereedschappen rijden we even verderop naar het dorp Beers waar we bij het “Wapen van Beers” een stevige lunch bestellen om de verloren calorieën weer aan te vullen. Wat zullen we morgen spierpijn hebben van dat gehamer! Trots zijn we wel. In een korte tijd met elkaar samengewerkt en iets moois bereikt. Van hier uit kunnen we komend seizoen mooie vaartochten maken op de plassen waar we de mensen natuur, recreatie en zelfs moderne woningbouw kunnen laten zien op de Heeswijkse wooneilanden. De plassen kunnen voor elk wat wils bieden en we zien er naar uit om in overleg met de gemeente een mooi vaarplan op te stellen.

bouw05Dank aan onze vrijwilligers voor hun tomeloze inzet voor ons mooie project.

foto’s  F Jansen

 

Winterperikelen

We hebben een succesvolle zomer achter de rug met wisselende ervaringen. Bijna alles ging goed maar een vervelend technisch probleem legde de vaart plat. De flens van de tussenas brak af en ons bootje dreef daar hulpeloos op de plas. Dankzij snel ingrijpen van schipper Theo die met zijn opduwer te hulp kwam kon de Zeldenrust naar de haven terug.  De tijd drong wan er stond weer een groepsvaartocht op de agenda maar gelukkig staat Hans Geurts BV altijd voor ons klaar met vernuftige technische oplossingen.  Na een paar dagen zat alles weer in elkaar en de motor kon weer draaien.

Omdat we nog geen vaste ligplaats hadden hebben we de zomer door mogen brengen aan de steiger van de firma Bendi die actief is in jachtreparaties en winterberging met een goed team van technische mensen. Zij hebben ons eerder op weg geholpen toen we met de proefvaart voor het eerst te water gingen. Dank voor de gezellige tijd daar..

wintertent01Dan volgt de winterperiode.
Om een veilige en rustige plek te hebben waar we ook af en toe aan het pontje kunnen werken zijn we naar de overkant gevaren waar havenmeester Jan van de Driesen in Middelaar ons onder zijn hoede nam. In overleg konden we daar wat kleine technische werkzaamheden uitvoeren, er was elektra op de steiger om af en toe de accu’s te kunnen laden en schipper Geert woont daar om de hoek dus regelmatig toezicht was verzekerd.

De zeilmaker heeft voor ons van gebruikte reclamezeilen een mooie wintertent gemaakt om het kostbare eikenhout van de stuurhut te beschermen tegen de weersinvloeden. Het past uitstekend en aan de achterkant zit een rits zodat we de deur kunnen openmaken zonder het zeil te verwijderen. Erg handig.

polsonw01En dan beginnen we aan een leuk karweitje.  Omdat de steiger vooraan bij de kop precies op een mooie hoogte lag hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor aan de kop de autobandjes te vervangen door een echte kopfender. Een fender is een scheepvaart uitdrukking en is eigenlijk een soort stootkussen.  Bij aanleggen vangt die rubberfender de klap op en veert een beetje. Op de foto ziet u de schippers Geert en Wim die druk bezig zijn de bouten vast te zetten.

Dat was al langer onze wens maar dankzij hulp van de firma Polson rubber uit Alblasserdam konden we beschikken over een heel mooi stuk D rubber zoals in de scheepvaart veel gebruikt wordt.  Polson is een begrip in de beroepsscheepvaart en van heel groot tot klein, voor ieder doel aan boord  kunnen zij rubber materialen leveren.

polsonw03
De holle kern zorgt voor vering bij het aanleggen en de bevestiging hebben we gedaan met een stalen strip in de holle ruimte en zo met bouten vast aan het bootje.
Door deze ingreep hebben we geen autobandjes meer nodig, het ziet er netjes uit en doet geen geweld aan het monumentale uiterlijk. We zijn hier heel blij mee en we zien al uit naar het voorjaar.

 

Sinterklaas varen 2017

welkom-web

Het is weer eind november en dat is de tijd voor een bezoek van de Sint en zijn Pieten om de kinderen aan wal te voorzien van cadeautjes.  De Sint komt indien mogelijk per boot en zo ook in het Cuijkse en het was een oude traditie dat hij zich door de Zeldenrust liet vervoeren. Bij de FotoArchiefDienst hebben we nog een oude foto gevonden.sintcuijk01

 

 

 

 

Dit jaar is de Zeldenrust gevraagd om voorafgaand aan de grote Sintboot een aantal Pieten aan wat te gaan zetten. Zo vertrok ons pontje uit de haven en onderweg stapten de Pieten op voor de tocht naar Cuijk. Er was een filmploeg van Valuwe TV en verslaggever aan boord om deze tocht vast te leggen. Het werd een mooie trip en schipper Wim en Stichtingsvoorzitter Frans Bus hadden er een leuke taak aan.sintcuijk03

Bij de Maaskade aangekomen werd het trapje opgezocht om met de kop af te kunnen meren want de kade is hoog en de Pieten moesten laten zien dat ze niet alleen door schoorstenen kunnen glijden maar oom ook goed kunnen klimmen. Begeleid door een aantal plezierboten uit het Cuijkse en onder toeziend oog van de Reddingsbrigade werden de Pieten afgezet en kon de Zeldenrust weer terug naar de haven. Het was een mooie geslaagde actie.

sintcuijk06

sintcuijk04

 

Dat is best even klimmen voor de Pieten met hun zakken, pakjes en pepernoten. De kade is hoog en het water diep, maar goed dat de reddingsboot vak bij is!

 

En dan neemt de bemanning afscheid en de Zeldenrust vaart terug naar de thuishaven. Met dank aan schippers Wim en Geert en Voorzitter van de Stichting Voetveer Zeldenrust Frans Bus die als begeleider meevoer.

sintcuijk05

En vervolgens op naar de volgende klus, ons pontje heeft het druk dit jaar en de tweede trip was dit jaar naar Linden waar de Zeldenrust de taak kreeg toebedeeld om de koperblazers te vervoeren die voor de muzikale begeleiding te zorgen tijdens het transport van de Sint en zijn mannen.sintlinden01asintlinden01Een prachtig plaatje van de groep muzikanten en enkele fraaie Pieten. De Zeldenrust is bij uitstek geschikt voor dit soort tochtjes, er is ruimte genoeg voor de passagiers en hun instrumenten. Schitterend gezicht die muziekkanten in kleurige kleding en hun prachtige klanken schalden over het water. Zij werden door de Zeldenrust als eerste op de steiger gezet waarna ze op de wal de Sint op zijn tocht zouden begeleiden.sintlinden05

De Sint arriveerde even later op de grote boot en na  op de steiger te zijn afgestapt bedankte hij de schipper voor de veilige vaart waarna hij zich naar de wachtende kinderen begaf.

sintlinden02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het ontvangstcomité met wethouder Stoffels heette de Goedheiligman hartelijk welkom waarna deze met ouders en kinderen op pad ging het dorp in.sintlinden03sintlinden04Daarna was er voor de Zeldenrust als laatste klus de vaart naar St Agatha.
Nadat we de dag tevoren eerst hard gewerkt hadden om de steiger in gereedheid te brengen, grote stenen verwijderen en heel veel aangeslibt zand wegwerken zodat het diep genoeg was om aan te meren hoefden de schippers alleen nog de weerberichten in de gaten te houden.

fotos Hans Schiet

agatha01

 

Het was de laatste dagen soms erg mistig geweest en hoewel Sint als Heiligman natuurlijk ogen heeft die beter zijn dan scheepsradar mogen wij bij dichte mist niet varen. Dat is gewoon te gevaarlijk tegenwoordig met die grote scheepvaart. maar gelukkig was het die dag net helemaal helder en kon de bemanning al vroeg in de ochtend de trouwe MWM starten om op weg te gaan naar Cuijk waar de Sint zou opstappen voor het laatste stuk van zijn reis naar de kinderen in St Agatha.

 

 

 

 

Het zijn echte bikkels die schippers van ons en ondanks de bittere koude staan ze weer klaar aan dek om de traditie hoog te houden en naar St Agatha te varen. Op de foto nog net links te zien Gérard onze penningmeester, aan het roer schipper Geert en rechts schipper/machinist Wim. Zij hebben er duidelijk weer zin in!

agatha02Zo ook de Sint die onderweg nog een praatje kan maken met de schippers en de Pieten laten zich natuurlijk uitgebreid bewonderen. Het komt tenslotte maar één keer per jaar voor dat ons pontje zulke passagiers moet vervoeren.

Dan nog een klassiek plaatje van de aankomst in St Agatha, met vlaggen en wimpels en veel plezier gaat de Zeldenrust even later aanleggen aan onze steiger.agatha03En dan is het weer tijd om de winterstop in te voegen in ons vaarschema. We gaan de Zeldenrust tijdelijk opleggen en er moeten nog allerlei winterklussen gedaan worden want behoud is niet alleen gebruik maar ook onderhoud. Ons bootje gaat niet verstoffen in een museum maar wordt daadwerkelijk gebruikt tot genoegen van vele mensen die een warm hart hebben voor de historie van ons dorp.

 

 

 

Schippersopleiding

Om ons pontje in de vaart te houden hebben we ook schippers nodig. Dat zijn enthousiaste vrijwilligers met een Vaarbewijs die graag af en toe een vaartochtje willen maken met het bootje. Wij varen tijdens evenementen of op aanvraag met groepen en dan moet er een schipper als invaller beschikbaar zijn om die mensen een leuke vaardag bezorgen. Veiligheid staat bij ons voorop dus iedere schipper is vakbekwaam en kent de regels voor een veilige vaart.  Wij oefenen daarom regelmatig onder diverse omstandigheden. Hieronder een foto die een goed beeld geeft van een oefening ‘Varen in de Mist’. Wij mogen volgens de scheepvaart reglementen met dichte mist niet varen maar zodra het zicht weer redelijk is mogen we weer op pad. Daarom is het goed om eens binnen een afgesloten gebied als een plas waar geen scheepvaart is te gaan oefenen voor het geval je tijdens een vaartocht door de mist wordt overvallen en veilig naar huis moet zien te komen. Hier staat schipper Wim aan het stuurwiel en tuurt door het raampje om de oever in de gaten te kunnen houden.

mist-web
Hoe goed je ook kunt varen, al bij de eerste kennismaking met het vaargedrag van ons bijzondere bootje beseffen de nieuwe schippers dat ze met een heel apart bootje te maken hebben. Het bijzondere schuilt in de vrij platte en ondiepe rompvorm die veel mogelijkheden biedt omdat je met een geringe diepgang al gauw kunt varen waar diepere schepen niet in de buurt kunnen komen. Dat heeft de Zeldenrust meermaals bewezen tijdens hoogwater periodes toen zelfs over de ondergelopen uiterwaarden naar door het hoge water geïsoleerde boerderijen gevaren moest worden om koeien te evacueren of melkcontainers op te halen.

kade-cuijkMaar een platte en ondiepe boot heeft ook een nadeel en dat is het stuur- en vaargedrag. Je moet van goede huizen komen wil je daarmee om kunnen gaan. Vandaar dat we nieuwelingen flink laten oefenen om te leren op diverse plekken aan te leggen en met stroming en wind rekening te houden. Als je voor de eerste keer aan boord stapt en je denkt ‘dat fixen wel even’ dan zal je flink verrast worden, maar heb je het eenmaal in de hand dan kun je pas echt zeggen dat je een volleerde schipper bent. Hier op de foto wordt er geoefend in het aanleggen aan de hoge kade in Cuijk. De Zeldenrust is een  wat ze noemen ‘kop-lader’ dat wil zeggen dat je met de kop aanlegt en de mensen en fietsen over de kop in het pontje laadt. In dit geval kunnen we natuurlijk geen fietsen meenemen maar hier oefenen we om tijdens de intocht van de Sint de Pieten veilig op de kade te kunnen laten klimmen. Tijdens evenementen en groepen-varen meren we af in het kleine haventje waar we op gelijke hoogte liggen met de opstapvlonder.

Hieronder een foto van de drijvende steiger in Katwijk. Mooie plek maar heel erg ondiep water en veel last van zuiging door langsvarende grote scheepvaart. Hier is het erg opletten voor de schipper om de kop van het pontje goed op de steiger te zetten. Daarom blijven we regelmatig oefenen.
katwijk01

foto’s: f jansen

Prominenten-toer

Een van de laatste vaartochtjes afgelopen maand oktober betrof een tochtje vanuit Middelaar over de Mookerplas naar de steiger in Katwijk. Het ging hier om de zogenaamde Prominentenclub uit Middelaar en dat betekent natuurlijk Carnaval.
In de vroege middag meerder we de Zeldenrust af aan de wal aan de Heihoek in Middelaar. dus op de Mookerplas en daar stapte het gezelschap aan boord met fiets en al want ze moesten nog een stuk verder die dag.
prominenten02

We waren wel compleet volgeladen met zoveel mensen en hun fiets, meer gaat er echt niet op maar de stemming zat er goed in. Het weer was dreigend maar gelukkig hebben we het de hele route droog gehouden hoewel we een woud aan paraplu’s meegenomen hadden.

prominenten01

Voor de deelnemers was het weer eens iets anders om nou eens de omgeving te zien vanaf het water en dat is toch heel iets anders dan vanaf de dijk naar je woonplaats te kijken.

We varen daar de plas over, langs de camping en dan door naar het sluisje wat openstaat, langs de Dolfijn met zijn restaurant en bootverhuur. Dan nog een stukje door het kanaaltje en vervolgens de rivier op. We zeggen de kerk van Mook even gedag en even verderop  in de buurt van de spoorbrug steken we de rivier over om af te meren aan de steiger in Katwijk. Was een leuke tocht en na het uitladen van de fietsen konden de Prominenten weer verder met hun programma.

prominenten03

 

foto’s: Geert Theunisse

Onderhoud en reparaties

Als je een varend monument® in goede conditie wilt houden dan hoort daar behalve varen ook onderhoud bij. We mogen dan wel een beperkt aantal vaaruren maken per seizoen maar het is van het grootste belang om de techniek in perfecte conditie te houden.

reparaties01Zo zaten we in het voorjaar nog met een lekke brandstofpomp die ons voor een raadsel stelde. ‘Waar zit de fout’? vraag je je dan af maar hier biedt de moderne fotografie weer een uitkomst. We maakten gewoon een kort filmpje van het probleem en gingen daarmee langs de deur bij enkele echte vaklui. Aan de hand van de beelden konden die de diagnose geven en na enig zoeken bleek zowaar het defecte onderdeel nog leverbaar onder zijn originele onderdeelnummer wat we in het oude handboek terug vonden.

reparaties02
Zo kon op een mooie droge dag een van onze vrijwilligers, in dit geval Wim met de technische handjes aan de slag als dieselmonteur en de pomp werd gerepareerd. Daarna natuurlijk proefvaren en controleren of alles naar wens draait, het motortje is tenslotte al van 1957 en heeft af en toe  een aai over zijn cylinderkoppen nodig.

reparaties03Binnen, naast het stuurwiel zit het perfect nagemaakte dashboard, alles is nog als in de vroegere jaren dat Gerrit en Jan met het pontje nog passagiers overzetten.  Tijdens de vaart kijken wij op de klokken en zijn trots dat de reparatie geslaagd is. Dan zingen we uit volle borst het bekende lied van Ed en Willem Bever .. “Als de manometer goed staat…. ev ”
Zo gaat dat als je met zo’n mooi vrijwilligersproject bezig bent, het is niet alleen werken maar je moet er ook lol in hebben!

 

fotos: f jansen

Scheepswerf Damen 90 jaar!

Het bestuur en vrijwilligers van de Stichting Voetveer Zeldenrust feliciteert de familie Damen met deze geweldige mijlpaal.
Ooit opgericht door de broers Jan en Rien Damen in 1927 is het als een kleine scheepswerf begonnen en in de jaren zestig onder leiding van zoon Kommer Damen is het een wereldbedrijf geworden met vele werven en meer dan 9000 werknemers.

Ons historisch voetveer Zeldenrust is na de oorlog als eerste veerbootje gebouwd voor de familie Mulders in Mddelaar voor een veerdienst tussen St Agatha (Cuijk) en Middelaar.  Wij zijn veel dank verschuldigd aan de familie Damen voor hun daadwerkelijke ondersteuning van ons restauratieproject wat onlangs nog geleid heeft tot de inschrijving in het Register Varende Monumenten® .

Wij wensen het bedrijf nog een lange toekomst toe.

Frans Bus   Voorzitter
Frank Jansen   Secretaris
Gérard Heijsterman   Penningmeester.

Kerkenpad Zeldenrust 2017

Vorig jaar is het evenement “KERKENPAD ZELDENRUST” voor de eerste keer georganiseerd. Het gerestaureerde voetveer, dat vroeger zorgde voor de overtocht over de Maas tussen Sint Agatha en Middelaar, kon weer varen. Men kon als voetganger of fietser de Maas over en de kerken in Sint Agatha, Middelaar, Mook en Cuijk bezoeken.

Ook dit jaar gaat de Zeldenrust weer varen tijdens het Hemelvaartweekend donderdag 25 t/m zondag 28 mei van 11.30 uur tot 17.00 uur. “KERKENPAD ZELDENRUST” is een fiets- en wandelroute van ongeveer 15 km. Dit jaar zijn de kerken in Sint Agatha, Middelaar en Oeffelt geopend. In de kerk in Oeffelt zullen portretten te zien zijn, gemaakt door Edgard Claes, kruisheer uit Sint Agatha.

In Sint Agatha is in het klooster o.a. de tentoonstelling “De witte karavaan” te zien; 150 jaar witte paters en witte zusters in Afrika.
erfgoedkloosterleven

Ook de kloostertuin is geopend en het atelier van Edgard Claes.

In de kloostertuin is een beeld te zien van Ellen van Baal, geboren te Gennep en nu werkzaam te Amsterdam. Dit beeld was te zien in het Stedelijk Museum.

In Gennep is de Martinustoren te bezichtigen.

De route is te volgen via pijlen die opgehangen worden. Je kunt starten bij een van de kerken of aan de Maas in Sint Agatha of Middelaar. De route inclusief vaartocht met de “ZELDENRUST” kost

€ 2.50 per persoon. Kinderen t/m 12 jaar mogen gratis mee.

Het kaartje voor de route kan gekocht worden aan de Maas in Sint Agatha, of bij de familie Bus, Huissestraat 5, in Middelaar. Wanneer je in Middelaar aan wal gaat, of vertrekt, is er een hartelijk ontvangst bij Esther en Ronald Schobben. Zij zorgen o.a. voor een hapje en een drankje.

Tevens exposeert Toon Boumans uit Cuijk daar enkele “technische hoogstandjes” die allemaal verwerkt zijn in het thema fiets.

Uit ervaring kunnen we zeggen dat de vaartocht met het pontje een geweldige beleving is die u een keer mee gemaakt moet hebben!

We hopen velen van U een dezer dagen te ontmoeten.

Graag tot dan.

Overdracht Wimpel Varend Monument®

Het werd een prachtige dag en de genodigden verzamelden zich in cafe Spinners waar de koffie en de speciale 70 jr Zeldenrust gebakjes al klaar stonden. Tegen half een verplaatste zich het gezelschap naar het haventje aan de Maaskade waar met enige vertraging de deskundigen van de Monumentencommissie per boot arriveerden vergezeld van enkele heel mooie boten van de vereniging Olie&Stoom. Ook Scouting Boxmeer gaf acte de presence en zette een zeiltje bij.
Munument05
Op de kade was inmiddels het bestuur van de stichting, wethouder Maarten Jilisen en de families Mulders en Damen verzameld in afwachting van de uitreiking van de Blauwe Monumentenpas en de bijbehorende Monumentenwimpel die na afloop in de mast wordt gehesen en waar wij met trots mee gaan varen. De status van Varend Monument® is heel belangrijk in het wereldje van het varend erfgoed. Er is al zo veel van die cultuur verloren gegaan dat we moeten behouden wat er nog is.
Munument02
Op onderstaande foto ontvangt voorzitter Frans Bus na een korte toespraak van commissielid Mevr Hanneke van den Berg   bijgestaan door Anton van de Geijn de blauwe pas en wimpel.Munument01
Dan overhandigt Frans Bus de wimpel aan Jaap Mulders, de zoon van de laatste schipper van de Zeldenrust en hij hangt de wimpel in het mastje. Vol trots poseert hij op het zo mooi gerestaureerde bootje.Munument04
De Zeldenrust ligt mooi te wezen met de wimpel in de mast onder het toeziend oog van de familie Damen, de oorspronkelijke bouwers van het bootje. Tegenwoordig bouwen de werven van Damen over de hele wereld enorme zeegaande vaartuigen waarbij ons pontje in het niet valt.
Munument02a
Vervolgens zet wethouder Maarten Jilisen de beide initiatiefnemers van het Zeldenrustproject uitgebreid in het zonnetje. Frans en Frank begonnen in 2014 aan een gewaagd plan om de hoop oud roest die het bootje toen nog was om te toveren in een mooi stuk varend erfgoed wat bij de cultuur van ons dorp hoort. Samen met Gérard Heijsterman die op de centjes moet passen vormden zij een Stichting die gaat waken over het toekomstige behoud van dit fraaie bootje.
Met hulp van een groep vrijwilligers, bijgestaan door vele sponsoren en trouwe donateurs hebben zij iets moois tot stand gebracht en deze dag geeft aan dat het niet voor niets geweest is. De Zeldenrust is nu het enig nog overgebleven gemotoriseerd Voetveer in originele staat wat in Nederland rondvaart.
Links Frank Jansen, (secretaris/veerschipper), Frans Bus (voorzitter) en wethouder Maarten Jilisen
Munument03

Foto’s  Hans Schiet

Hieronder nog een mooi doorkijkje aan de haven waar ons pontje temidden van andere grote broers ligt te pronken. En terwijl de genodigden zich weer naar cafe Spinners begeven waar niet alleen een drankje klaar staat maar diverse video’s  en foto’s van het project getoond worden, start schipper Frank de trouwe MWM diesel weer op en vertrekt de Zeldenrust naar Katwijk waar alweer een groep op een rondvaart staat te wachten. Het werk roept, wij hebben Zelden Rust.Munument07

foto: Wim Eijsvoogel