Kerkenpad 2022

Eindelijk kunnen we weer los. Na twee jaar stilstand starten we het seizoen en gaan voor de organisatie Kerkenpad 2022  tijdens het Hemelvaart weekend weer vier dagen overzetten tussen de steiger aan de Veerstraat in St Agatha en het Middelaarhuis in Middelaar.

Fiets-wandeltocht Kerkenpad Zeldenrust viert eerste lustrum

In het Hemelvaartweekend 26 t/m 29 mei is er weer de fiets-wandeltocht Kerkenpad Zeldenrust. Het bijzondere van deze tocht (ca. 20 kilometer) is dat Sint Agatha en Middelaar met elkaar verbonden worden door een vaartochtje over de Maas met het bekende pontje de Zeldenrust. De route kan in twee richtingen gereden worden tussen 11.00 en 17.00 uur.

Oversteek en startplaatsen

Oversteekplaatsen / startplaatsen: in de Veerstraat in Sint Agatha of in Middelaar bij de veerstoep aan de Huissestraat, kruising Neerveldstraat, knooppunt 44.

Kunstwerken

In Middelaar is de kerk op Hemelvaartsdag en op zondag 29 mei van 11.00 tot 17.00 uur open. Er wordt doorlopend een korte presentatie gegeven over de evacuatie van de inwoners van Middelaar in 1944. Daarbij zijn onder meer bijzondere foto’s te zien van het interieur van de vooroorlogse kerk.

Na de oorlog lag de kerk in puin, alleen enkele oude beelden konden nog gered worden. Deze beelden zijn, samen met de klok uit 1533, de reden dat de Middelaarse kerk een rijksmonument is. In de kerk zelf zijn nog meer kunstwerken te zien, zoals het kruisbeeld dat gemaakt is door kunstenaar Piet Killaars. Hij maakte ook het corpus van Christus van het kruisbeeld aan de Witteweg.

Na de oorlog maakte kunstenaar Koos van der Horst allerlei kunstwerken om de kerk weer ‘aan te kleden’. Hij schilderde onder andere de drieluiken van het Maria- en Jozef-altaar, de schilderijen van de kruisweg en het icoon van Jezus. Ook het beeld van Antonius van Padua in het portaal is van zijn hand. In een folder wordt uitleg gegeven over alle bezienswaardigheden.

Muziek aan de Maas

Tijdens de vier dagen van Kerkenpad-Zeldenrust is het terras van het Middelaer Huys elke dag geopend. Muziek is er ook: op Hemelvaartsdag 26 mei speelt van 10.45 tot 11.45 uur Muziekvereniging Middelaar (voormalig Fanfare St. Caecilia) en van 12.00 tot 12.30 uur het Jeugdorkest. Orkest Divers is tussen 13.00 en 13.45 uur te beluisteren.

Op zondag 29 mei speelt ZAO bij het Middelaer Huys. Het Zeelands Amusements Orkest bestaat bijna twintig jaar en is voortgekomen uit Muziekvereniging Zeelandia uit het dorp Zeeland. In het begin bestond het vooral uit Zeelandse leden. Inmiddels heeft het orkest ook een aantal leden uit de regio. Het repertoire bevat muziek van allerlei genres en is dus geschikt voor een breed publiek. Het orkest is blij zich nu ook eens over de Maas te kunnen laten horen. Dat gebeurt op zondagmiddag bij de aanlegplaats van het pontje aan de Limburgse kant van de Maas, tussen 13.00 en 16.00 uur.

De activiteiten in andere plaatsen:

• De Kerkelijke Fanfare Heilige Agatha speelt op zondag 29 mei een serie inspirerende nummers. Plaats: bij de veerstoep in Sint Agatha. Zo begeleiden zij tussen 11.00 en 12.00 uur de wandelaars en fietsers die de route van het Kerkenpad gaan.
  • Het museum en de Sint Martinus Kerk in Cuijk zijn beiden van 26 t/m 29 mei geopend vanaf 13.00 uur
  • De Beeldentuin en Heemtuin in Cuijk zijn altijd open
  • De molen ‘Jan van Cuijk’ is op donderdag 26 mei open van 12.00 tot 17.00 uur
  • De kerk in Katwijk is op donderdag 26 mei en zondag 29 mei open van 12.00 tot 17.00 uur
  • De grot bij de kerk van Katwijk is altijd toegankelijk
  • Café van Kempen, ‘de huiskamer van Katwijk’, is alle vier de dagen geopend vanaf 12.00 uur.

De route, inclusief vaartocht met de Zeldenrust, kost € 2,50 (kinderen tot 12 jaar gratis).

De kaartjes kunnen worden gekocht aan de veerstoep in Sint Agatha en bij het Middelaer Huys aan de Huissestraat 3.