Schilderwerk

Nog maar net thuis gaan de vrijwilligers aan de slag met het schilderwerk. De romp zit aan de buitenkant al in een speciaal verfsysteem en daar moeten we ons nu aan houden anders kunnen er problemen in de hechting en zo ontstaan. Wij volgen de adviezen op van de mensen van Damen   die gezorgd hebben voor een speciale ijzersterke primer waarop wij de nodige lagen verf gaan aanbrengen en gebruiken de kennis en ervaring van onze eigen verfspecialist Decohome Peters. Dan gaan de deuren open en aan de slag want de oplosmiddelen moeten de hal uit. Als eerste gaan we een test doen met speciale bilgeverf die oersterk moet zijn en goed moet hechten want daar komen we nooit meer bij en er blijft altijd water staan onder  in een open boot.

verf01Er komen twee stevige lagen op het vlak in de kleur grijs en de zijden worden weer als vroeger wit geschilderd en wel in drie lagen van hoge kwaliteit.

verf02

Hier worden de zijden in de witte lak gezet en de dekken waar je veilig op moet staan en lopen worden bedekt met drie lagen speciale antislip-dekkenverf in een grijze kleur. Dit is voor de veiligheid van de passagiers want een uitglijer op een nat dek is zo gemaakt.

 

Alle attributen als klampen, de brandstofoverloop en zo worden mooi zwart gelakt als contrast in de lichte kleuren.

 

Het moeilijkste werk is voor de vaste vrouwenhand, het trekken van de witte lijnen rond de zwarte romp.

verf03

Daar is echt een vaste hand voor nodig en veel ervaring. Werken met afplakband is geen optie vanwege het ‘pukkelige’ oppervlak van de lassen en de originele klinknagels.

Op de achtergrond is nog net het dakje van de stuurhut te zien. Dat prachtige eikenhout is in een speciale olie gezet zodat het met weinig onderhoud lang mooi blijft.