Onderhoud en reparaties

Als je een varend monument® in goede conditie wilt houden dan hoort daar behalve varen ook onderhoud bij. We mogen dan wel een beperkt aantal vaaruren maken per seizoen maar het is van het grootste belang om de techniek in perfecte conditie te houden.

reparaties01Zo zaten we in het voorjaar nog met een lekke brandstofpomp die ons voor een raadsel stelde. ‘Waar zit de fout’? vraag je je dan af maar hier biedt de moderne fotografie weer een uitkomst. We maakten gewoon een kort filmpje van het probleem en gingen daarmee langs de deur bij enkele echte vaklui. Aan de hand van de beelden konden die de diagnose geven en na enig zoeken bleek zowaar het defecte onderdeel nog leverbaar onder zijn originele onderdeelnummer wat we in het oude handboek terug vonden.

reparaties02
Zo kon op een mooie droge dag een van onze vrijwilligers, in dit geval Wim met de technische handjes aan de slag als dieselmonteur en de pomp werd gerepareerd. Daarna natuurlijk proefvaren en controleren of alles naar wens draait, het motortje is tenslotte al van 1957 en heeft af en toe  een aai over zijn cylinderkoppen nodig.

reparaties03Binnen, naast het stuurwiel zit het perfect nagemaakte dashboard, alles is nog als in de vroegere jaren dat Gerrit en Jan met het pontje nog passagiers overzetten.  Tijdens de vaart kijken wij op de klokken en zijn trots dat de reparatie geslaagd is. Dan zingen we uit volle borst het bekende lied van Ed en Willem Bever .. “Als de manometer goed staat…. ev ”
Zo gaat dat als je met zo’n mooi vrijwilligersproject bezig bent, het is niet alleen werken maar je moet er ook lol in hebben!

fotos: f jansen