Brandstofsysteem in revisie

Diagnose brandstofsysteem motor

Na demontage van de hogedruk brandstofpomp en de verstuivers die de diesel onder zeer hoge druk in de verbrandingskamer van de motor vernevelen hebben we een eerste geïmproviseerde test gedaan om te kijken of er na al die jaren van stilstand nog wel wat werkte. Dat bleek geen verrassing want er was behoorlijke schade aan de pomp.

bosch2
Vervolgens naar de regionale specialist gereden en gevraagd of daar nog wat aan te repareren viel en vanmorgen kwam op die vraag antwoord. Meteen foto’s gemaakt zodat we duidelijk kunnen zien wat er moet gebeuren om deze belangrijke onderdelen weer aan de praat te krijgen.
De werkplaats leek wel zo schoon als een ziekenhuis want in deze branche gaat het om duizendsten van millimeters bij het repareren en afstellen van brandstof pompen voor moderne dieselmotoren. Onze pomp zit wat ruimer in zijn jasje want in 1958 kwam dat nog niet zo nou.

bosch1
Alle onderdelen bekeken en er moet een aantal dingen vervangen worden. Dan horen we termen als ‘pomphuis’ en ‘persklep’ en ‘lagers’ en ga zo maar door. Dat zijn kostbare zaken en dankzij bijdragen van onze sponsors als Westfalia-separator Cuijk, een bedrijf wat ook actief is in de scheepvaart van groot belang.  Nu hebben we ook weer iets waar we vele jaren mee vooruit kunnen.

Van de verstuivers hoefden alleen de ‘nozzels’ vervangen te worden, dat zijn de punten met de micro kleine spuitgaatjes waardoor de brandstof verneveld wordt. Door de hoge druk van liefst 180 BAR mengt de ingespoten nevel zich goed met lucht en dat is belangrijk voor de verbranding.