Zie ginds komt…..

Het was wel heel koud toen op de vroege ochtend van de 5e december de schippers Frank en Wim aan boord van de Zeldenrust stapten om op tijd de Sint en zijn zwarte hulpen bij de wachtende kinderen in St Agatha aan land te zetten. De thermometer gaf nog flink onder nul aan, het ijs lag aan dek en het was toch met enige spanning dat onze trouwe 2 cylinder MWM werd gestart. Na wat proestend gekuch en wat rook sloeg hij wonderbaarlijk snel aan mede dankzij de grote accu die we eerder van de firma Brezan gekregen hadden.

sint16-01Het verbaast ons steeds weer hoe degelijk die oude motor is en hoe mooi en betrouwbaar hij loopt. Er gaat geen klapje verkeerd en wij zijn er heel blij mee. De Sint vandaag ook want hij weet dat we straks op tijd gaan aankomen. En zo varen we eerst naar het haventje in cuijk waar de Goedheiligman straks gaat opstappen. Het is bitterkoud maar er staat een prachtig zonnetje wat net opkomt en over de oever door de bomen schijnt.

sint16-02

In het haventje nog een mooi beeld van de Zeldenrust in afwachting van de Sint en we liggen aan de voet van de grote Martinuskerk. Je zou kunnen zeggen dat de Sint die toch eigenlijk de bisschop van Mira zou zijn hier zijn collega St Martinus ( of St Maarten ) kan begroeten en zo zijn ze als heiligen onder elkaar….
sint16-03

Na het opstappen en het inladen van de zakken met kadootjes varen we het haventje uit de rivier op en dat geeft weer mooie beelden van een winters landschap met een klein en dapper pontje wat zijn werk doet en de Sint naar de wachtende kinderen van St Agatha gaat brengen.

sint16-04
sint16-05Zo varen we stroomopwaarts met wat lichte stroom tegen en het schiet goed op. Onderweg  zwaait de Sint vriendelijk naar wat verbaasde voorbijgangers die amper wakker alweer op de fiets naar hun werk gaan op deze koude maandagochtend.

sint16-07Dan komen we mooi op tijd aan bij onze steiger en de fotograaf maakt nog een paar mooie plaatjes in een heerlijk zonnetje wat niet alleen onze koude botten maar ook de kinderhartjes moet verwarmen. Aangekomen bij de steiger wordt de Sint door een ontvangstcommitee opgewacht en naar de oever geleid.

sint16-08

De kinderen zijn natuurlijk ongeduldig en na wat welkomstwoorden en een onderonsje met een van de commissie leden gaat het programma verder en terwijl het orkest vrolijk verder blaast storten de kinderen zich op de Sint.

sint16-10

Voor ons als vrijwilligers en de organisatie heeft deze dag ondanks de koude toch een warm gevoel achtergelaten. En het rijdend blaasorkest volgend vertrekt de stoet richting dorp. Tot volgend jaar maar weer, de Zeldenrust heeft weer zijn plicht gedaan. sint16-09

foto’s Hans Schiet, Wim Eijsvoogel en Frank Jansen