Zeldenrust na 68 jaar weer bij Damen

gorkum01Voetveer Zeldenrust na 68 jaar weer terug bij  zijn maker, Scheepswerf DAMEN
Zaterdagmorgen vroeg gingen de vrijwilligers van de Stichting Voetveer Zeldenrust met Joosten Speciaaltransport op weg naar Rotterdam.
Daar lag het casco van de Zeldenrust gestraald en met een beschermlaag klaar om naar de werf te gaan voor de uiteindelijke reparatie.
gorkum02

Om 12 uur werden ze op de scheepswerf DAMEN in Gorinchem opgewacht door een medewerker van Damen, die met zijn kraan het casco van de trailer tilde. Na 68 jaar was het voetveer dus voor het eerst weer terug bij het bedrijf wat haar gebouwd heeft.
Hier in een grote bouwloods waar nu de meest moderne zeeschepen gebouwd worden lijkt ons pontje een absoluut mini-bootje. Damen Shipyards is nu een enorm wereldconcern maar het is allemaal na de oorlog begonnen met dit kleine pontje. Vandaar het historisch belang om haar te behouden.

gorkum04Tijdens het takelen hangt het casco hoog boven ons hoofd en konden wij ook de binnenkant inspecteren en dat ziet er goed uit. Er is nog werk genoeg te doen, de schroefas en schroef vragen ook nog hun aandacht en het roerblad zal ook  een opknapbeurt nodig hebben.

Hier gaan de deskundige scheepsbouwers na een grondige inventarisatie het casco goed repareren zodat de Zeldenrust een nieuwe toekomst tegemoet kan gaan. In de tussentijd zijn andere vrijwilligers begonnen om de motor op te knappen. Wij zullen daar op deze website regelmatig over berichten.

Samen met Shipyard Damen en vele vrijwilligers en sponsoren wil de Stichting Voetveer Zeldenrust de veerboot weer compleet restaureren.
Wilt u ook een steentje bijdragen voor de restauratie, bel dan de voorzitter Frans Bus         tel. 06 2500 2978