Geslaagde Open Dag

Zondag 11 oktober stond in het teken van een Open Dag voor belangstellenden die de herboren Zeldenrust wilden bewonderen. En wat hadden we ons pontje mooi opgepoetst!

opendag2Gedurende de dag druppelden er talloze nieuwsgierigen binnen die nu met eigen ogen konden zien wat ons team bereikt heeft. Behalve het pontje wat stond te pronken waren er ook oude onderdelen te zien zoals we ze terugegvonden hebben  en die onder meer gebruikt zijn als voorbeeld om onderdelen nieuw na te maken zoals het stuurhutje en de motorkap. Alom bewondering voor de hoge kwaliteit van de afwerking.

opendagVeel vragen werden gesteld en wij probeerden iedereen te helpen met goede antwoorden. Ook hebben zich enkele mensen gemeld die geinteresseerd waren in onze schipperspool. Dat gaat een groep van pakweg 10 deskundige schippers worden die als vrijwilliger op afroep af en toe willen varen op evenementen of hoogtijdagen dat we het pontje gaan inzetten.open dag3

opendag07Natuurlijk was er een stand van St Agatha, de mensen van de Dorpenderby, links onder op de foto, die uitleg gaven over de dorpenwedstrijd en diverse leuke artikelen en kleurplaten voor de kinderen uitdeelden. Stemmen voor het project is belangrijk dus vele stemmen zijn weer bijgeschreven.

open dag05

Aan de hand van foto’ s kon men zien hoe we het casco en de onderdelen teruggevonden hebben en wat voor een enorm werk we hebben moeten verzetten om ons doel te bereiken. Het casco is naar de bedrijfsschool van Damen gegaan en er lagen ter inzage enkele boeken op tafel over de geschiedenis van Damen en de vele soorten  schepen die daar gebouwd worden,  wereldwijd op vele werven.

Dan hing de originele bel bij de ingang met ons spaarvarken.  Iedereen die een donatie in het varken stopte mocht de bel luiden wat dan onder luid applaus gebeurde. Het was een geslaagde dag die de aanloop vormt voor de feestelijke doop en tewaterlating komende zaterdag de 17e.

varken

foto’s  Hans Schiet (FAD)  en Frank Jansen